رسم نمودار در اکسل

ترسیم نمودار در اکسل به عنوان رابط‌های گرافیکی با تبدیل اعداد و ارقام به اشکال گرافیکی، خوانایی و تفسیر آنها را صورت می‌گیرد. در اکثر مواقع به دلیل حجم  بالای داده‌ها، تفسیر آنان در اکسل بسیار دشوار خواهد بود. از این رو استفاده از نمودارها می‌تواند روشی مناسب برای نمایش داده‌ها به صورت گرافیکی  باشد تا تفسیر و تحلیل آنان با سهولت و عملکرد بهتری انجام گیرد.  به عبارت ساده‌تر، نمودارها نمایش بصری داده ها در اکسل محسوب می‌شوند.

انواع نمودارها  در اکسل

اکسل به منظور نمایش بصری داده‌ها، نمودارهای مختلفی ارائه نموده است که مشهورترین آنها به شرح لیست زیر است:

  • نمودار ستونی (Column Chart)
  • نمودار خطی (Line Chart)
  • نمودار میله‌ای (Bar Chart)
  • نمودار سطحی (Area Chart)
  • نمودار دایره‌ای (Pie Chart)
  • نمودار نقطه‌ای (Scatter)

همانطور که در قسمت فوق نیز مورد اشاره قرار گرفت، نمودارهای فوق جزو پرکاربردترین نمودارهای اکسل محسوب می‌شوند که معمولا یک کاربر اکسل به آنان نیاز دارد. ما در ادامه به منظور درک بهتر شما علاقه‌مندان به توضیح و کاربرد هریک از نمودارهای کاربردی اکسل همراه با ویدیو آموزشی پرداختیم تا بهتر بیاموزید و بهتر استفاده کنید.

معرفی جامع انواع نمودارها در اکسل (بخش اول)
معرفی جامع انواع نمودارها در اکسل (بخش دوم)
معرفی جامع انواع نمودارها در اکسل (بخش سوم)

نمودار ستونی در اکسل (Column Chart)

نمودار ستونی در اکسل

نمودارهای ستونی در اکسل، نوعی نمودار میله‌ای محسوب می‌شوند که به منظور نمایش داده‌ها از میله‌های عمودی استفاده می‌گردد. کاربرد اصلی این نوع نمودارها در اکسل، مقایسه داده‌ها با یکدیگر است.

به عنوان مثال، شرکتی را تصور کنید که قصد دارد فروش ماه‌های مختلف خود را در طول یکسال با یکدیگر مقایسه کند. از این رو استفاده از نمودار ستونی (Column Chart) می‌تواند بهترین گزینه برای این مقایسه می‌باشد.

معرفی نمودار ستونی در اکسل

در پایان، اکسل نمودارهای ستونی را در چندین نمونه 3 بعدی و 2 بعدی ارائه می‌کند.

نمودار خطی در اکسل (Line Chart)

رسم نمودار خطی در اکسل

نمودارهای خطی بهترین گزینه برای نمایش روند رشد و یا کاهش یک  موضوع در اکسل محسوب می‌شوند. با استفاده از این نوع نمودارها می‌توانید براحتی فراز و نشیب‌ داده‌های خود را برحسب زمان نمایش و براحتی آنان را تحلیل کنید. در این نوع نمودارها نقاط فراز و نشیب با یک نقطه به یکدیگر متصل خواهند شد.

به عنوان مثال شرکتی را تصور کنید که قصد دارد روند رشد و یا کاهش درآمد خود را طی چندین سال اخیر تجزیه و تحلیل کند، از این رو استفاده از نمودار خطی (Line Chart) می‌تواند گزینه مناسبی برای نمایش این روند باشد.

معرفی نمودار خطی در اکسل

در پایان، اکسل نمودارهای خطی را در چندین نمونه 3 بعدی و 2 بعدی ارائه می‌کند.

نمودار میله ای در اکسل (Bar Chart)

ترسیم نمودار میله‌ای در اکسل

نمودارهای میله‌ای کاربردی مشابه با نمودار ستونی در اکسل دارد با این تفاوت که میله‌های این نمودار بصورت افقی هستند درحالیکه میله‌های نمودار ستونی بصورت عمودی درنظر گرفته شده‌اند. کاربرد هر دو نمودار مقایسه داده‌ها با یکدیگر است.

معرفی نمودار میله‌ای در اکسل

در پایان، اکسل نمودارهای میله‌ای را در چندین نمونه 3 بعدی و 2 بعدی ارائه می‌کند.

نمودار سطحی در اکسل (Area Chart)

ترسیم نمودار سطحی در اکسل

نمودارهای سطحی شباهت زیادی با نمودارهای خطی(Line Chart)  در اکسل دارد. با این تفاوت که در نمودارهای خطی ناحیه شکاف بین هر داده با نقاط رنگی مشخص می‌شوند درحالیکه در نمودارهای سطحی این شکاف با یک سطح رنگی تعیین می‌گردد. در ادامه با استفاده از نمودارهای  سطحی(Area) در اکسل  می‌توانید براحتی فراز و نشیب‌ داده‌های خود را برحسب زمان برروی نمودار نمایش و براحتی آنان را تحلیل کنید.

در پایان، اکسل نمودارهای سطحی را در چندین نمونه 3 بعدی و 2 بعدی ارائه می‌کند.

نمودار دایره ای در اکسل (Pie Chart)

ترسیم نمودار دایره‌ای در اکسل

همانطور که از نام این نمودار مشخص است، ظاهر این نمودار به شکل دایره است که به وسیله‌ی برش‌هایی به اجزای مختلف تقسیم شده است.  از این نمودار (نمودار دایره‌ای) به منظور نمایش جز از کل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، نمایش صادرات گندم به عنوان جز، از کل صادرات یک سال اخیر کشور و یا نمایش هزینه تعمیرات و نگهداری به عنوان جز، از کل هزینه‌های یکسال اخیر شرکت که می‌توان به عنوان نمونه‌هایی از کاربرد نمودار دایره‌ای(Pie) در اکسل یاد کرد.

معرفی نمودار دایره‌ای در اکسل

در پایان، اکسل نمودارهای دایره‌ای  را در چندین نمونه 3 بعدی و 2 بعدی ارائه می‌کند. همچنین دانستن این موضوع که نمودار دایره‌ای به نمودار درصد نیز بین کاربران شناخته شده است، خالی از لطف نیست.

انتخاب هوشمندانه نمودار در اکسل

همانطور که می‌دانید اکسل نمودارهای متنوعی را اعم از دوبعدی و سه‌بعدی ارائه نموده است. نکته‌ای که در ترسیم نمودارها حائز اهمیت می‌باشد این است که انتخاب نوع نمودار می‌بایست با توجه به  نوع تحلیل شما صورت گیرد. در ادامه لیستی از نمودارها به همراه کاربرد هریک را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بتوانید از این به بعد هوشمندانه نمودارها را در اکسل انتخاب کنید.

کاربرد انواع نمودارها در اکسل

در پایان امیدواریم مقاله آموزش رسم نمودار در اکسل مورد رضایت شما علاقه‌مندان قرار گرفته باشد.

پیشنهاد ما به شما