شناسایی و حذف داده‌های تکراری در اکسل

شناسایی و حذف داده‌های تکراری در اکسل

با نام و یاد خداوند بخشنده و مهربان. خدارو شکر می‌کنم که با یک مقاله آموزشی دیگر تحت عنوان شناسایی و حذف داده‌های تکراری در اکسل خدمت شما عزیزان و علاقه مندان به یادگیری ماکرونویسی در اکسل هستم. عزیزان در این مقاله آموزشی به ماکرویی در اکسل خواهیم پرداخت که با استفاده از آن داده‌های تکراری شناسایی و حذف خواهند شد. قبل از اینکه به کدهای ماکروی این بخش بپردازیم، شما می‌بایست ابتدا با کاربرد تابع MATCH در اکسل آشنا شوید. با من تا انتهای این مقاله همراه باشید.

آموزش تابع MATCH در اکسل

با استفاده از تابع MATCH در اکسل، می‌توانیم جایگاه یک مقدار را در یک محدوده مشخص تعیین کنیم. ساختار(Syntax) این تابع بصورت زیر است:

توضیحات ساختار(Syntax) تابع MATCH به شرح زیر می‌باشد:

  • آرگومان lookup_value: مقداری که قرار است مورد جستجو قرار گیرد.
  • آرگومان lookup_array: آرگومان lookup_value در این محدوده جستجو می‌شود.
  • آرگومان math_type: نوع مطابقت را بررسی می‌کند که از سه مقدار عددی -1، 0 و 1 پشتیبانی می‌کند. از آنجاییکه ما در جستجوها عینا به دنبال تعیین جایگاه عامل جستجو یعنی مقدار lookup_value هستیم، این بخش از تابع را روی عدد 0 تنظیم می‌کنیم.

به منظور درک بهتر به مثالی که در ادامه آورده شده است دقت نمایید:

مثالی از کاربرد تابع MATCH در اکسل

با توجه به تصویر فوق و نتیجه تابع MATCH، میوه oranges در جایگاه دوم، میوه apples در جایگاه سوم و میوه pears درجایگاه چهارم محدوده A2:A5 قرار گرفته است. تصویر زیر نیز مصداق این ادعا است:

نمایش جایگاه هریک از محصولات

حال فرض کنید، میوه oranges دو مرتبه تکرار شده باشد:

برخورد تابع MATCH با داده‌های تکراری در اکسل

نکته‌ای که تابع MATCH در این جستجو ملاک قرار می‌دهد، تعیین جایگاه مقدار اول جستجو خواهد بود! نه مقداری که پس از آن درج گردیده است. جهت درک بیشتر می‌توانید به تصویر زیر توجه کنید:

نکته وجود داده تکراری در تابع MATCH اکسل

در نظر گرفتن همین نکته برای این مقاله آموزشی کفایت می‌کند. حال اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر پیرامون تابع MATCH در اکسل را دارید پیشنهاد می‌کنم مقاله ترکیب توابع MATCH و INDEX را مطالعه نمایید.

ماکروی شناسایی داده‌های تکراری در اکسل

به جدولی از محصولات میوه که در ادامه آورده شده است، دقت کنید:

ماکروی شناسایی داده‌های تکراری در اکسل

در جدول فوق محصولات Bananas و Oranges تکراری هستند زیرا این میوه‌ها دو مرتبه آورده شده اند. در تصویر زیر نیز این اختلاف به خوبی قابل مشاهده است:

نمایش داده‌های تکراری

حال ما قصد داریم این داده‌های تکراری را با استفاده از ماکرونویسی در اکسل حذف نماییم. در ابتدای این بخش شما ماکروی کامل شناسایی و حذف سلول‌های تکراری را مشاهده خواهید نمود که در ادامه مقاله به توضیح هریک از بخش‌های این ماکرو خواهیم نمود (دانلود کدهای ماکرو):

به منظور استفاده از ماکروی فوق آن را ابتدا کپی(Ctrl + C) و سپس با زدن کلیدهای ترکیبی Alt + F11 همانند تصویر زیر وارد محیط VBE اکسل شوید و از سربرگ Insert اقدام به ایجاد یک ماژول(Module) نمایید:

محیط VBE اکسل

در پایان نیز ماکروی کپی شده را به محتوای ماژول الحاق (CTRL + V) و برای اجرای آن از کلیدمیانبر F5 استفاده نمایید:

نحوه انتقال ماکرو به داخل ماژول

تشریح ماکروی شناسایی و حذف داده‌های تکراری در اکسل

در گام نخست می‌بایست آخرین سلول پر را جهت بررسی یکایک داده‌های موجود در این جدول پیدا کنیم، از این رو خواهیم داشت:

پیدا کردن آخرین سلول پر از ستون A

در ماکروی فوق، شماره سطر آخرین سلول پر از ستون A در متغیر LastRow قرار خواهد گرفت. حال نیاز به یک حلقه داریم که از اولین سلول تا آخرین سلول پر از ستون A را مورد بررسی قرار دهد (آموزش حلقه For i در ماکرونویسی اکسل):

حلقه For در ماکرونویسی اکسل

در ادامه با استفاده از تابع MATCH نیاز بررسی جایگاه هریک از سلول‌های ستون A طی هرگردش حلقه For خواهیم داشت:

نحوه استفاده از تابع MATCH در ماکرونویسی اکسل

حال اگر جایگاه سلولی با ترتیب شمارش گردش حلقه For هم‌خوانی نداشت، عملا تکراری محسوب شده و می‌بایست حذف گردد:

بررسی تکراری بودن داده‌ها

به منظور درک بهتر اجازه بدین جایگاه هریک از سلول‌های ستون A را با استفاده از تابع MATCH استخراج کنیم:

درج تابع MATCH و توضیحات منطق آن

با تعمیم دادن فرمول فوق خواهیم داشت:

تعمیم تابع MATCH به سایر سلول‌های جدول

کاملا طبیعی است که جایگاه هریک از سلول‌های غیرتکراری ستون A به ترتیب 1، 2، 3 و … باشد. حال اگر داده‌ای تکراری در این فی مابین قرار گیرد، طبق صحبت‌هایی که در ابتدا سرفصل شد، تابع MATCH جایگاه اولین مقدار آن را برمی‌گرداند! به همین خاطر یک اختلال در ترتیب شمارش ایجاد می‌گردد. دقت کنید:

نمایش داده‌های تکراری برروی تصویر

این اختلال در روند ترتیب، بیانگر وجود داده تکراری خواهد بود. حال در ماکروی فوق ما شرط تعریف نمودیم که اگر شماره جایگاه با روند حلقه که یک ترتیب یکسان از 1 تا آخرین سلول پر است، مغایرت داشت داده تکراری خواهد بود:

نمایش تکراری بودن توسط کدهای ماکرونویسی

با اجرا کردن ماکروی فوق خروجی نهایی ما بصورت زیر خواهد بود:

نمایش خروجی نهایی شناسایی داده های تکراری

در پایان امیدواریم مقاله آموزشی شناسایی و حذف داده‌های تکراری در اکسل مورد تایید و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. در صورت وجود هرگونه سوال، انتقاد و پیشنهاد می توانید آن را در قسمت نظرات برای بنده ارسال کنید.

پیشنهاد من به شما