آموزش مو به مو مالیات حقوق 1400 در اکسل

آموزش مو به مو مالیات حقوق 1400 در اکسل

با سلام و عرض ادب خدمت یکایک دنبال کنندگان محترم سایت آموزشی اکسل لرن. با یک مقاله آموزشی دیگر با آموزش مو به مو مالیات حقوق 1400 در اکسل خدمت شما عزیزان و سروران گرامی هستیم. همانطور که در سال گذشته به تشریح و  فرمول‌نویسی محاسبه مالیات حقوق در سال 1399 پرداختیم، حال قصد داریم مو به مو به فرمول‌نویسی و نحوه محاسبات مالیات حقوق در سال 1400 بپردازیم لذا خواهشمندیم ما را همانند همیشه با انرژی‌های خوبتان همراهی کنید. باتشکر

گام نخست در محاسبه مالیات حقوق در اکسل

فرمول‌‌نویسی در اکسل قبل از هرچیزی نیاز به درک و تحلیلی از فرآیند مورد نظر دارد لذا خواهشمندم برای سهولت در فرمول‌نویسی، ابتدا طبقات مالیات حقوق سال 1400 را همانند تصویر زیر به یک لیوان مالیاتی تشبیه کنید:

لیوان مالیاتی

حال به منظور درک بهتر از کاربرد این لیوان، فرض کنید حقوق مشمول مالیات کارمندی برابر با 50 میلیون ریال است. بطور تقریبی این میزان حقوق را در لیوان مالیاتی خود ترسیم خواهیم نمود:

ترسیم حقوق 50 میلیون ریال در لیوان مالیاتی

قطعا حقوق 50 میلیون ریال این کارمند، طبقه اول لیوان مالیاتی و مقدار کمی از طبقه دوم لیوان را پوشش می‌دهد. حال با توجه به لیوان مالیاتی، معاف بودن مبلغ 40 میلیون ریال حقوق کارمند کاملا مشخص است:

تعیین حدفاصل طبقات حقوق 50 میلیون ریال

درحالیکه باقیمانده آن یعنی 10 میلیون ریال، در محدوده طبقه دوم مالیاتی و یا به عبارتی مشمول 10% خواهد بود. از این رو مالیات حقوق این کارمند پس از کسر میزان معافیت (مبلغ 40 میلیون ریال) برابر است با 1 میلیون ریال:

محاسبه مالیات حقوق 50 میلیون ریال

حال فرض کنید حقوق مشمول مالیات کارمندی برابر با 95 میلیون ریال است. بطور تقریبی لیوان مالیاتی آن برابر است با:

حقوق مشمول مالیات 95 میلیون ریال در لیوان مالیاتی

با تعیین حدفاصل‌ها در لیوان مالیاتی درک بهتری می‌توانیم از طبقات محاسباتی آن پیدا کنیم:

حدفاصل طبقات برای حقوق 95 میلیون ریال مشمول

چیزی که کاملا مشخص می‌باشد این است که مبلغ 40 میلیون ریال آن معاف از مالیات(طبقه اول)، مبلغ 40 میلیون ریال دیگر آن مشمول 10% مالیات(طبقه دوم) و الباقی آن یعنی 15 میلیون ریال مشمول 15% مالیات(طبقه سوم) خواهد بود:

میزان مالیات بردرآمد حقوق 95 میلیون ریالی

حال فرض کنید حقوق مشمول مالیات کارمندی برابر با 230 میلیون ریال است. از این رو لیوان مالیاتی این کارمند برابر است با:

حقوق مشمول مالیات 230 میلیون ریال

به منظور درک بهتر، حد فاصل هرطبقه را برروی لیوان مالیاتی مشخص خواهیم نمود:

حدفاصل طبقات برای حقوق 230 میلیون ریال

حال با کسر مبلغ معافیت، سایر طبقات را به شکل زیر محاسبه خواهیم نمود:

محاسبه مالیات حقوق درآمد 230 میلیون ریال

توجه فرمایید مبلغ 50 میلیون ریال به عنوان الباقی این حقوق مشمول مالیات، در طبقه پنجم لیوان مالیاتی ما قرار خواهد گرفت لذا 25% آن را به عنوان مبلغ مالیات شناسایی خواهیم نمود.

حال فرض کنید حقوق مشمول مالیات کارمندی برابر با 250 میلیون ریال است. همانند مثال‌های قبل، در اولین گام لیوان مالیاتی این کارمند را بطور تقریبی ترسیم خواهیم نمود:

حدفاصل طبقات برای حقوق 250 میلیون ریال

با توجه به حد فاصل طبقات، مالیات حقوق این کارمند برابر است با:

محاسبه مالیات بردرآمد حقوق 250 میلیون ریال

حال فرض کنید، حقوق مشمول مالیات کارمندی برابر با 350 میلیون ریال است. لیوان مالیاتی این کارمند به شکل زیر خواهد بود:

حدفاصل طبقات برای حقوق 350 میلیون ریال

با توجه به حد فاصل طبقات مالیاتی، مالیات حقوق این کارمند برابر است با:

محاسبه مالیات بردرآمد حقوق 350 میلیون ریال

نکته‌ای این بخش در این است که مبلغ مازاد بر 320 میلیون ریال مشمول مالیات 35% خواهد بود.

اگر درک مطالب فوق برای شما دشوار بوده است، می‌توانید ویدیویی که در ادامه برای شما آماده نمودیم را با دقت مشاهده نمایید:

فرمول‌نویسی مالیات حقوق 1400 در اکسل

حال با توجه به اینکه درک خوبی از کاربرد لیوان مالیاتی پیدا کردیم، زمان آن فرا رسیده است که محاسبه مالیات حقوق را در اکسل فرمول‌نویسی نماییم. فرمول کلی مالیات حقوق 1400 در اکسل بصورت زیر خواهد بود (دانلود فایل اکسل):

فرمول محاسبه مالیات حقوق در اکسل

عزیزان اگر با تابع if در اکسل آشنایی ندارید پیشنهاد می‌گردد ابتدا مقاله آموزش تصویری تابع if در اکسل را مطالعه نمایید و سپس ادامه مقاله را مطالعه نمایید. حال در ابتدا بخش اول فرمول مالیات حقوق را در اکسل بررسی خواهیم نمود:

بخش اول مالیات حقوق در اکسل

در بخش اول شرط تعریف گردیده است که اگر حقوق مشمول مالیات کارمند کمتر از مبلغ 40 میلیون ریال بود، معاف از مالیات خواهد بود زیرا با توجه به طبقات و لیوان مالیاتی، مبالغ کمتر از 40 میلیون ریال معاف از مالیات هستند.

به بخش دوم فرمول مالیات حقوق توجه فرمایید:

بخش دوم فرمول مالیات حقوق در اکسل

در بخش دوم فرمول، شرط تعریف گردیده است که اگر حقوق مشمول مالیات کارمند، مبلغی بین 40 تا 80 میلیون ریال بود (بازه طبقه دوم مالیاتی)، سپس با کسر طبقه معافیت طبقه اول (40 میلیون ریال) سپس 10% باقی‌مانده آن را به عنوان مالیات محاسبه نماید.

بخش سوم فرمول مالیات حقوق را در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد:

بخش سوم مالیات حقوق در اکسل

در بخش سوم فرمول شرط تعریف گردیده است که اگر حقوق مشمول مالیات کارمند، مبلغی بین 80 تا 120 میلیون ریال بود (بازه طبقه سوم مالیاتی)، سپس 10% طبقه دوم مالیاتی (40میلیون ریال) و 15% مابه التفاوت آن با طبقات اول و دوم به عنوان مالیات حقوق محاسبه گردد. البته توجه فرمایید از آنجایی که طبقه اول معاف از مالیات است لذا نوشتن محاسبات این طبقه و یا به عبارتی 40000000*0% الزامی نیست.

بخش چهارم فرمول را در ادامه مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد:

بخش چهارم فرمول مالیات حقوق در اکسل

در بخش چهارم شرط تعریف نمودیم که اگر مبلغ حقوق، مبلغی بین 120 الی 180 میلیون ریال بود، 10% آن را برای طبقه دوم، 15% آن را برای طبقه سوم و الباقی مشمول 20% در طبقه سوم مالیاتی خواهند بود.

بخش پنجم فرمول نوشته شده بصورت زیر خواهد بود:

تشریح قسمت پنجم فرمول مالیات حقوق در اکسل

در بخش پنجم شرط تعریف نمودیم که اگر حقوق مشمول مالیات، مبلغی بین 180 الی 240 میلیون ریال بود، طبق روال 10% طبقه دوم، 15% طبقه سوم، 20% طبقه چهارم و 25% برای الباقی آن که قطعا در طبقه پنجم قرار می‌گیرد، شناسایی کند.

بخش ششم فرمول مالیات حقوق را در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد:

تشریح بخش ششم فرمول مالیات حقوق در اکسل

در بخش ششم شرط تعریف نمودیم که اگر حقوق مشمول مالیات مبلغی بین 240 الی 320 میلیون ریال بود، سپس 10% آن را به عنوان مالیات بردرآمد طبقه دوم، 15% آن را برای طبقه سوم، 20% برای طبقه چهارم، 25% برای طبقه پنجم و 30% برای الباقی آن شناسایی نماید.

و در پایان بخش هفتم فرمول و یا به عبارتی مازاد برسقف مالیات حقوق را بررسی خواهیم نمود:

قسمت پایانی فرمول محاسبه حقوق در اکسل

در قسمت هفتم فرمول شرط تعریف نمودیم که اگر حقوق مشمول مالیات مبلغی بیش از 320 میلیون ریال بود، علاوه بر محاسبه تمام حدفاصل طبقات، 35% الباقی را به عنوان مالیات مازاد برسقف شناسایی نماید.

به منظور درک بهتر شما عزیزان ویدیویی در خصوص نحوه فرمول‌نویسی مالیات حقوق در اکسل قرار گرفته است که می توانید آن را مشاهده نمایید:

در پایان امیدواریم مقاله آموزش مو به مو مالیات حقوق 1400 در اکسل مورد استقبال شما عزیزان قرار گرفته باشد. در این مقاله تمام سعی خود را نمودیم تا گام به گام و مو به مو به تحلیل مالیات حقوق در اکسل بپردازیم. منتظرات نظرات خوب شما هستیم. باتشکر

پیشنهاد ما به شما