انواع خطاها در اکسل

انواع خطاها در اکسل

شناسایی انواع خطاها در اکسل بسیار مهم است؛ هر گونه اشتباه در فرمول‌نویسی را می‌توان به عنوان یک خطا (#VALUE!، #NAME?، #NUM! و … ) در نظر گرفت. خطاهای اکسل معمولاً به اقداماتی اشاره دارند که نباید اتفاق می‌افتاد که با ارسال پیام‌های هشداردهنده همراه هستند. این خطاها، فرصتی است برای شناسایی دلایل آنها. به عبارتی، نمایش انواع خطاها در اکسل کمک می‌کند تا از وجود اشتباهات در نتایج جلوگیری شود، مانند نمایش پرچم سبز کوچک در بالای سلول که به وجود خطاها اشاره می‌کند.

خطاهای فرمول‌نویسی در اکسل

خطای #NUM!

خطای #NUM! (خطای عدد) از دیگر انواع خطاها در اکسل است. این خطا در چند حالت اتفاق می ‌افتد.

  1. زمانی که نتیجه‌ی یک تابع یا فرمول خارج از محدوده‌ی اعداد مجاز در اکسل باشد، به دلیل محدودیت‌های تعیین شده برای کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین اعداد، به عنوان نا‌معتبر شناخته می‌شود. به عنوان مثال، توان بردن عدد 5 به توان 500 باعث بروز خطای #NUM! خواهد شد. (5^500)
  2. انجام برخی محاسبات غیرممکن است، مانند محاسبه جذر اعداد منفی مانند SQRT(-25) این امر به دلیل عدم وجود جذر برای اعداد منفی در ریاضیات رخ می‌دهد؛ به عبارت دیگر، هیچ عددی وجود ندارد که مجذور آن منفی باشد.
  3. در صورتی که ورودی‌های نادرست به توابع داده شود. به عنوان مثال، در تابع DATEDIF، اگر تاریخ شروع بزرگتر از تاریخ پایان باشد، با خطای #NUM! مواجه خواهید شد.

خطای #CALC!

خطای #CALC! زمانی رخ می‌دهد که یک فرمول آرایه‌ای (فقط در نسخه‌های آفیس 365 و آفیس 2021 به بعد) با یک خطای محاسباتی مواجه شود. یکی از دلایل رایج بروز خطای #CALC! در اکسل، وجود یک آرایه خالی به خصوص در تابع FILTER است. به عنوان مثال، فیلتر کردن دسته‌بندی “پ” می‌تواند باعث بروز این خطا شود، زیرا هیچ مقداری در آرایه B4:B10 مطابق با این دسته‌بندی وجود ندارد:

بهتر است هنگام استفاده از تابع FILTER در اکسل، برای جلوگیری از نمایش خطای #CALC!، مقداری را برای آخرین آرگومان این تابع در نظر بگیرید:

خطای #DIV/0!

یکی از انواع خطاهای رایج در اکسل زمانی رخ می‌دهد که در یک عملیات ریاضی، تقسیم بر صفر وجود داشته باشد که به خطای #DIV/0! (خطای تقسیم بر صفر) منجر می‌شود. از منظر ریاضی، تقسیم بر صفر غیرممکن است، مانند مثالی که آورده شده (=1/0).

روش‌هایی برای رفع این خطا وجود دارد، از جمله حذف فرمولی که ممکن است تقسیم بر صفر انجام دهد. همچنین، استفاده از تابع IFERROR یک راه حل مناسب است که از آن برای جلوگیری از نمایش خطاها در سلول خروجی استفاده می‌شود. این تابع در صورت بروز خطا، جایگزینی مناسب را بازمی‌گرداند.

خطای #NAME?

خطای دیگری که در اکسل ممکن است با آن روبرو شوید، خطای #NAME? است. این خطا زمانی بوجود می‌آید که اکسل قادر به پیدا کردن محدوده‌ای که مورد اشاره قرار داده شده است، نیست. به عبارت دیگر، اکسل عبارتی را که شامل یک نام (مثلا “Excel”) است، به عنوان یک محدوده تعریف نمی‌شناسد. به عنوان مثال، فرض کنید که فرمول زیر را در سلولی در اکسل وارد کرده‌اید:

این فرمول خطای #NAME? را نشان می‌دهد، زیرا محدوده‌ای با نام “Excel” تعریف نشده است. برای رفع این خطا، باید اطمینان حاصل کنید که نام محدوده‌ها و توابعی که در فرمول‌هایتان استفاده می‌کنید، به درستی تعریف شده باشند.

توجه: خطای #NAME? در اکسل گاهی به دلیل اشتباه تایپی در نام توابع نیز اتفاق می‌افتد. اگرچه اشتباه تایپی در نام تابع (مانند SAM به جای SUM) به نظر ممکن است اما از دیدگاه اکسل، این اشتباه تایپی باعث بررسی عدم وجود محدوده‌ای به نام SAM می‌شود که منجر به خطای #NAME? خواهد شد.

تبلیغات متنی: این روزها داشتن یک منبع آموزشی جامع و پیوسته، تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای علاقه‌مندان به یادگیری اکسل شده است. گروه آموزشی اکسل‌لرن، در این راستا با تولید یک بسته آموزشی با عنوان صفر تا صد اکسل اقدام به آموزش کامل اکسل نموده است. (کسب اطلاعات بیشتر)

خطای #SPILL!

خطای #SPILL! (خطای فرود) یکی از خطاهای رایج در اکسل است که در نسخه 2021 به مجموعه خطاهای این نرم‌افزار اضافه شده است. این خطا به توابعی اشاره دارد که خروجی را به صورت خودکار به چندین سلول گسترش می‌دهند. به عبارتی پیام #SPILL! زمانی ظاهر می‌شود که در محدوده خروجی، چندین سلول از قبل مقدار داشته باشند و از گسترش خروجی جدید جلوگیری کنند. برای رفع این خطا می‌بایست در محدوده خروجی، هر مقدار مانع‌کننده‌ای را حذف کنید.

خطای #NULL!

یکی از دیگر انواع خطاها در اکسل، خطای #NULL! (یا خطای تهی) است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که هیچ تقاطعی بین دو محدوده وجود نداشته باشد، که به وجود خطای #NULL! منجر می‌شود. به عنوان مثال، فرمول SUM(A1:A10 C1:C10) نمونه‌ای از این خطا است.

برای رفع این خطا چک کنید که محدوده‌های داخل فرمول با کاما از یکدیگر جدا شده باشند. اگر فاصله صحیح باشد این تابع نشان‌دهنده عدم اشتراک دامنه‌های مورد اشاره شما می‌باشد. می توانید با استفاده از تابع IFERROR این خطا را پنهان کنید.

شبه‌خطاها ######

برخی از نوع‌های خطاها در اکسل به شکل شبه خطا هستند که در واقع خطای واقعی نیستند. این خطاها معمولاً ناشی از فرمت‌دهی نادرست در اکسل یا در برگه‌ای در حال محاسبه ایجاد می‌شوند. خطای “پهنای ستون” (######) به دو دلیل در سلول نمایش داده می‌شود. اولین دلیل این است که عرض سلول برای نمایش مقدار کافی نیست و باید عرض ستون را افزایش دهید تا این خطا برطرف شود.

دلیل دوم نمایش این خطا این است که سلولی که فرمت تاریخ و زمان دارد، ممکن است مقدار منفی داشته باشد، که این موقعیت زمانی رخ می‌دهد که تفاضل زمان یا تاریخ را محاسبه می‌کنیم.

خطای Circular References

خطای Circular References به معنای آن است که یک فرمول به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خودش ارجاع دارد، که این موجب ایجاد یک حلقه نامحدود در محاسبات می‌شود.

به عنوان مثال، اگر در سلول A1 عبارت =A1+B1 را وارد کنید، به وجود آوردن خطای Circular References منجر خواهد شد. این به این دلیل است که سلول A1 خود بخشی از فرمول A1+B1 را تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث محاسبه بی‌پایان می‌شود و به وجود خطای Circular Reference ختم می‌شود. همچنین، این خطا در نوار وضعیت نیز نمایش داده می‌شود.

در این مقاله، سعی شده است تا خطاهای موجود در نرم‌افزار اکسل مورد بررسی قرار گیرد. اکسل دارای مجموعه‌ای از توابع مانند تابع ERROR.TYPE است که طراحی شده‌اند تا پیام‌های خطا را پیش از نمایش آن‌ها ضبط کرده و با نمایش مقادیر جایگزین، آن‌ها را کنترل کند.