آموزش تصویری تابع if در اکسل

آموزش تابع if در اکسل

آموزش تابع if در اکسل

اگر شما هم به دنبال آموزش تابع if در اکسل می گردید، جستجویتان در این نقطه به اتمام می رسد. نرم‌افزار اکسل ویژه بررسی و پردازش اطلاعات، امکانات جامعی را در خود جای داده است. از جمله تنظیم و تغییر اطلاعات بر اساس شرایط، یکی از مهم ترین قابلیت‌های این برنامه به حساب می آید.

مطالعه نمودن آموزش تابع if در اکسل به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به پردازش اطلاعات در بهترین حالت ممکن اقدام نمایید. امروز ما قصد داریم تا چیستی این تابع و نکات مهم برای استفاده از آن را بررسی کنیم. پس با ما تا انتهای این مقاله آموزشی همراه شوید.

ضرورت یادگیری آموزش تابع if در اکسل

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: چرا استفاده از تابع if در اکسل اهمیت زیادی دارد؟ پاسخ های متنوعی را می توان برای این سوال در مورد توابع کاربردی اکسل در نظر گرفت. به صورت کلی، اکسل یکی از ابزار های محاسباتی به کار رفته برای پردازش اطلاعات به حساب می آید که امکانات گسترده ای را در خود جای داده است. استفاده از توابعی همچون if می تواند کاربردهای گسترده‌ای را برای شما به همراه داشته باشد.

به عنوان مثال، بیایید فرض کنیم که شما اطلاعات فروش یک سازمان با بیش از 2 میلیون رکورد را دریافت کرده‌اید. حال قصد دارید تا فقط فروش‌های بالای 10 هزارتومان را علامت گذاری نمایید. بدون استفاده از دستور های خاصی همچون if، امکان هوشمند کردن این پروسه وجود نداشته و شما باید به صورت دستی، همه اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید. پس استفاده از ابزار‌های خاصی همچون توابع آماده اکسل به شما اجازه می دهد تا روند پردازش اطلاعات را ساده و سر راست نمایید.

نحوه استفاده از تابع if در اکسل

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، بیایید به آموزش تابع if در اکسل بپردازیم. به صورت خلاصه، تابع if یک شرط را برای مقادیر ما مشخص می‌کند. اگر شرط برقرار بود، مقدار A را بازگردانی کرده و در صورتی که شرط برقرار نباشد، مقدار B را بازگردانی می‌کند.

ساختار تابع if اصلا پیچیده نیست! برای استفاده از این تابع، در ابتدا شما باید کلمه کلیدی if را بنویسید و سپس در پرانتز، شرط خود را قرار دهید. به تصویر زیر به عنوان مثال توجه کنید. در این تصویر ما شرط را طوری تعریف کردیم که اگر مقدار Price کمتر از 500 باشد، عبارت Low و اگر بیشتر از 500 باشد عبارت High نمایش داده شود.

دیگر مسئله ای که برای دنبال کردن آموزش تابع if در اکسل شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید، به اپراتورها(عملگرهای ریاضی) اشاره دارد. در دنیای کامپیوتر و برنامه‌نویسی، ما چندین اپراتور مقایسه‌ای داریم. هر کدام از این اپراتورهای مقایسه‌ای، یک وظیفه خاص را بر عهده دارند. آنها برای چک کردن کوچکتر بودن عدد، بزرگتر بودن عدد یا مساوی بودن آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در لیست زیر، چند مورد از متداول ترین اپراتورهای مقایسه‌‎ای درج شده اند.

بیایید یک مثال دیگر را در مورد آموزش تابع if در اکسل بررسی کنیم. در تصویر زیر، اگر کشور برابر با USA باشد، نتیجه عبارت 5 و در غیر این صورت نتیجه عبارت 0 را به ما نشان می دهد. در کل استفاده از این تابع باید بر اساس نیاز ها و مشخصات پروژه شما صورت گیرد.

تبلیغات متنی: این روزها داشتن یک منبع آموزشی جامع و پیوسته، تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای علاقه‌مندان به یادگیری اکسل شده است. گروه آموزشی اکسل‌لرن، در این راستا با تولید یک بسته آموزشی با عنوان صفر تا صد اکسل اقدام به آموزش کامل اکسل نموده است. (کسب اطلاعات بیشتر)

تابع AND در اکسل

از جمله دیگر نکاتی که در آموزش تابع if در اکسل مورد بررسی قرار می گیرد، به تابع بسیار کاربردی AND می توان اشاره کرد. بیایید فرض کنیم که شما قصد دارید تا دو شرط مختلف را برای فیلد خود قرار دهید. در این شرایط باید از AND استفاده کنید.

به مثال زیر توجه داشته باشید. در این مثال اگر فیلد B2 و C2 بزرگتر یا مساوی 60 باشند، عبارت pass درج شده و در غیر این صورت عبارت fail نمایش داده می شود. لازم به ذکر است که AND تنها در صورتی شرط را درست در نظر می گیرد که هر دو موارد درست باشند. یعنی اگر تنها یکی از اجزای شرط برقرار باشد، عبارت درست به ما نمایش داده نخواهد شد.

تابع OR در اکسل

تابع OR در اکسل دیگر تابع کاربردی به حساب می آید که شما می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. توابع خاصی همچون OR هم برای بررسی چند شرط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در این حالت، اگر تنها یک قسمت شرط هم برقرار باشد شما می توانید آن را درست در نظر بگیرید. به مثال زیر توجه داشته باشید. در این مثال ذکر شده که اگر B2 یا C2 بزرگتر از 60 باشند، عبارت pass و در غیر این صورت عبارت Fail نمایش داده شود. نتایج موجود در تصویر زیر را با تصویر قبل مقایسه کنید. متوجه می شوید که تعداد فیلد های حاوی pass بیشتر است.

مثال #1 - آموزش تابع if در اکسل

در ادامه ویدیو دوم آموزش تصویری تابع if در اکسل را مشاهده خواهید نمود:

مثال #2 - آموزش تابع if در اکسل

همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید، آموزش تابع if در اکسل مبحثی مهم به حساب می‌آید که روند انجام فعالیت های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می دهد. با استفاده از توابع خاصی همچون if در محیط اکسل، شما به راحتی می توانید نسبت به پردازش اطلاعات در بهترین حالت ممکن اقدام نمایید. البته که شما می توانید دستور های خاصی همچون if را با توابعی همچون and یا or هم ترکیب کنید تا بتوانید شرط‌های پیچیده را نیز پیاده سازی نمایید. جالب است بدانید که بررسی اطلاعات به صورت شرطی، یکی از مهم ترین نقاط قوت برنامه اکسل به حساب می‌آید. اگر شما هم به دنبال یک تابع خاص و کاربردی برای حسابداری و مدیریت اطلاعات هستید، تابع if می تواند گزینه عالی برایتان باشد.

سایر مطالب مرتبط و کاربردی: